A  A 
Share
Bereik de hulpdiensten met de 112 BE - applicatie op je smartphone (27/06/2017)
Vanaf vandaag kun je de hulpdiensten ook bereiken met de 112 BE - app. Via deze app kun je in nood de hulp inroepen van brandweer, ambulance en/of politie in België. Uiteraard kun je de noodcentrales ook nog steeds telefonisch bereiken via de vaste telefoon of per gsm.

Met de 112 BE-app hoef je de noodnummers niet langer te onthouden en kun je die dus ook niet vergeten in een panieksituatie. Eén klik op het icoontje van brandweer, ambulance of politie volstaat om een oproep tot stand te brengen of de chatfunctie te openen.

Lokalisatie
Dankzij de lokalisatiefunctie in de app kunnen hulpdiensten je makkelijker terugvinden in een noodsituatie. Op een afgelegen plaats, in een bos of te midden van een ingewikkeld netwerk van autosnelwegen is het vaak moeilijk om uit te leggen waar je je exact bevindt. De app geeft daarom je exacte gps-coördinaten door aan de noodcentrale van zodra er verbinding wordt gemaakt en stuurt daarna om de 30 seconden een update van je positie. Dit kan kostbare tijdswinst opleveren. Als je na het eerste contact met de noodcentrale niet meer reageert, kan die centrale bovendien je smartphone laten rinkelen via de app. Zo kunnen de hulpdiensten je makkelijker terugvinden.

Chatfunctie
Doven, slechthorenden en mensen met een spraakstoornis kunnen eenvoudig in de app aangeven dat zij niet kunnen telefoneren. Zij kunnen chatten met de noodcentrale.Ook in andere gevallen kan de noodcentrale uitzonderlijk de chatfunctie activeren, bijvoorbeeld als de operator de oproeper niet kan verstaan doordat er te veel achtergrondlawaai is of omdat de beller geen Nederlands, Frans, Duits of Engels spreekt. Via de chatfunctie worden berichten in een andere taal dan automatisch vertaald voor de operator en omgekeerd.

Extra informatie
Bij het installeren van de app kan je ook informatie registreren, bijv. relevante medische info over hartproblemen, allergieën, epilepsie, diabetes… Je hoeft deze gegevens dan niet meer door te geven aan de telefoon of per chat. De operator krijgt ze automatisch te zien van zodra er verbinding wordt gemaakt en kan ze meteen doorgeven aan de hulpdiensten die ter plaatse komen.

Download en registreer
Je vindt de app terug in de Play Store (Android) en in de App Store (Apple) via de zoekterm “app 112 BE”. Na de installatie kan je het icoontje van de app op het beginscherm van je smartphone plaatsen zodat je het makkelijk terugvindt in een noodsituatie. Om je vervolgens ook te registreren in de app moet je een aantal korte vragen beantwoorden.

Opgelet: de app 112 BE werkt enkel in België.

Meer info: www.112.be
Administratief centrum
Provinciebaan 20
3110 Rotselaar

Tel.: 016 61 63 11
Gratis: 0800 94 154
Fax: 016 61 63 93
E-mail: info at rotselaar.be