U bent hier

Afschrift overlijdensakte

Wat?

Een overlijdensakte is een akte die wordt opgemaakt door een ambtenaar van de burgerlijke stand naar aanleiding van de aangifte van het overlijden van een persoon. Een afschrift van de overlijdensakte is een kopie van die akte. Je kunt het voor sommige formaliteiten nodig hebben.

Wie mag het aanvragen?

  • Akten ouder dan 100 jaar: iedereen
  • Akten tot 100 jaar oud: jijzelf, bloedverwanten in opgaande of dalende lijn, je echtgeno(o)te of overlevende echtgeno(o)te, erfgenamen, je wettelijk vertegenwoordiger (ouder, voogd, ...)

Voorwaarden

  • De betrokken persoon is in Rotselaar overleden
  • Is de betrokken persoon niet in Rotselaar overleden, dan moet je je aanvraag richten tot de burgerlijke stand van de gemeente waar het overlijden plaatsvond

Hoe aanvragen?

  • Aan het loket van de dienst Burgerlijke Stand. Breng je identiteitskaart mee.
  • Online aanvragen

Kostprijs?

Gratis.

Extra

Ook iedereen die een wettelijk belang kan aantonen om een overlijdensakte te verkrijgen: notarissen, advocaten, andere openbare besturen of diensten, ... kunnen een overlijdensakte aanvragen. Zij doen dit schriftelijk of via mail, met vermelding van de reden.

Burgerlijke stand

Provinciebaan 20
3110 Rotselaar
Telefoon: 
016 61 63 26
Huidige openingsuren
Vandaag open van 9.00 tot 12.00 en van 17.00 tot 20.00 u.
Morgen open van 9.00 tot 12.00 u.
Alle openingsuren