U bent hier

Nieuwe fietsstraten in Rotselaar

Deze zomer worden in onze gemeente, na de Regastraat en Kapelstraat, nog 22 straten ingericht als fietsstraat. Met deze maatregel wil Rotselaar inwoners aan het fietsen krijgen door hen een belangrijke maar ook veilige plek op de weg te geven.

Omdat het steeds drukker wordt op de wegen, zet Rotselaar in op de veiligheid en het comfort van de fietser. Een nieuw fietsplan, dat binnenkort wordt voorgesteld, biedt alternatieven aan weggebruikers die ervoor kiezen om de auto aan de kant te laten staan. Gewone straten inrichten als fietsstraten is een onderdeel van de plannen. Er wordt voor fietsstraten gekozen in de dorpscentra, de schoolomgeving en op de belangrijkste fietsverbindingen

Een fietsstraat is een straat waar fietsers de belangrijkste weggebruikers zijn en op de eerste plaats komen. Motorvoertuigen zijn toegestaan, maar ze zijn er slechts te gast en er gelden specifieke regels. Fietsers mogen de volledige breedte van de rijbaan (bij eenrichtingsverkeer) of de helft van de rijbaan langs de rechterzijde (bij tweerichtingsverkeer) gebruiken. Auto's mogen de fietsers niet inhalen en de snelheid is beperkt tot 30 km per uur.

 

Overzicht van de nieuwe fietsstraten

Werchter

  • Walstraat
  • Rochusstraat
  • Sint-Jansstraat (vanaf Jan Bolsstraat)
  • Tweebruggenstraat (van kerk tot fietsbrug)
  • Processieweg
  • Hamstraat
  • Veerpont

Rotselaar en Heikant

  • Regastraat (tussen Kerkhofstraat en Holleweg)
  • Schoolstraat (tussen Steenweg op Gelrode en Kerkhofstraat)
  • Bessenlaan (tussen Langestraat tot Heirbaan)
  • Heirbaan (tussen Bessenlaan en Eekhoornlaan)
  • Terheidelaan
  • Sint-Cecilialaan (tussen Torenstraat en Catharinalaan)
  • Catharinalaan
  • Duitsveldbaan
  • Walenstraat
  • Vrijheidsstraat
  • Vijfde Liniestraat - Smidsestraat - Bergstraat (gedeelte in de kern van Rotselaar)

Wezemaal

  • Abdijlaan
  • Kerkebroekstraat
  • Holsbeeksebaan (tussen Kerkebroekstraat en Steenweg op Nieuwrode)
  • Spikstraat

Waar fietsstraten niet geschikt zijn, bijvoorbeeld op brede of lange wegen, zullen fietssuggestiestroken de overgang maken van fietspad naar gemengd verkeer en er de autobestuurder attent maken op de aanwezigheid van fietsers.

Vertel het verder

Of volg Rotselaar op Twitter