U bent hier

Defecte chip identiteitskaart

Maak een afspraak

Wat?

Indien je vaststelt dat je elektronische identiteitskaart en/of chip beschadigd of defect is, maak je een afspraak bij de dienst Leven om na te gaan of er een nieuwe kaart dient aangevraagd te worden.

Procedure

Jouw kaart wordt eerst gecontroleerd:

  • Indien je identiteitskaart of chip zichtbare sporen van beschadiging vertoont, zal je meteen een nieuwe kaart moeten aanvragen.
  • Indien er niet onmiddellijk nalatigheden vastgesteld worden, zal jouw identiteitskaart voor controle worden verstuurd naar het productiecentrum. Je ontvangt een bijlage 12 in afwachting van je nieuwe kaart. Opgelet: een bijlage 12 is niet geldig in het buitenland!
    Je wordt na het onderzoek uitgenodigd om de herstelde identiteitskaart af te halen of om een nieuwe identiteitskaart aan te vragen.

Wat meebrengen?

  • Je beschadigde elektronische identiteitskaart.

Pasfoto?

  • Tijdens de aanvraagprocedure nemen we kosteloos een recente kleurenpasfoto die voldoet aan de ICAO-normen. Breng je liever zelf een kleurenpasfoto mee? Zorg dan dat die voldoet aan de ICAO-normen en maximaal 6 maanden oud is.

Kostprijs?

  • Wanneer blijkt dat jij niet verantwoordelijk bent voor het defect of de beschadiging wordt er gratis een nieuwe identiteitskaart aangemaakt.
  • Als je wel verantwoordelijk bent betaal je € 30,30.

Maak een afspraak