Discriminatie op de huurmarkt
Wat?
Een verhuurder mag zelf kiezen aan wie hij zijn woning verhuurt, maar daarbij moet de verhuurder rekening houden met het gelijkheidsbeginsel en het verbod op discriminatie.
De verhuurder mag zijn keuze niet baseren op geslacht, leeftijd, seksuele geaardheid, burgerlijke staat, geboorte, vermogen, geloof of levensbeschouwing, politieke overtuiging, taal, gezondheidstoestand, handicap, fysieke of genetische eigenschap, genderidentiteit, genderexpressie, sociale positie, nationaliteit, ras, huidskleur, origine of nationale of etnische afstamming.
Er bestaan verschillende soorten discriminatie:
- directe discriminatie (bijvoorbeeld: enkel Belgische nationaliteit toegestaan)
- indirecte discriminatie (bijvoorbeeld: geen huisdieren welkom)
- onbewuste discriminatie (bijvoorbeeld: geen grote gezinnen, want die maken te veel lawaai)
- opdracht tot discriminatie (bijvoorbeeld: de verhuurder vraagt aan de vastgoedmakelaar om geen mensen van vreemde origine toe te laten)
- weigeren van redelijke aanpassingen aan de woning voor mensen met een handicap
Verhuurders zijn zich er niet altijd van bewust dat ze discrimineren. Ze laten zich bijvoorbeeld leiden door vooroordelen of eerdere negatieve ervaringen. Toch is discriminatie op de huurmarkt bij wet verboden.
Hoe aangeven?
Ben je slachtoffer van discriminatie op de huurmarkt? Zorg dan dat je voldoende bewijzen verzamelt, zoals duidelijke e-mails of getuigenissen. Het is aan de verhuurder om die bewijzen te weerleggen en om zijn keuzes te verantwoorden.
Hoe je discriminatie op de huurmarkt bewijst, kun je terugvinden op de website van Unia. Wanneer je een melding van discriminatie doet bij het Woonenergieloket, zorgt het Woonenergieloket ervoor dat je klacht ingediend wordt bij het Vlaams Mensenrechteninstituut.
Het Woonenergieloket is telefonisch bereikbaar op 0496 25 85 23, via woonenergieloket.rotselaar@igo.be of op afspraak.