Elektronische vreemdelingenkaart (EVK)

Maak een afspraak

Wat?

  • Bewijs dat je bent ingeschreven in het vreemdelingenregister of bevolkingsregister.
  • Uitgereikt aan elke vreemdelingen toegelaten tot verblijf wanneer die de leeftijd van 12 jaar bereikt.
  • Bevat zichtbare (naam, voornaam, foto ...) en onzichtbare (adres ...) informatie.
  • Verplicht op zak te hebben vanaf 15 jaar.

Voor kinderen jonger dan 12 jaar is er het niet-verplichte identiteitsbewijs voor -12 jarigen.

Waarvoor gebruik je de EVK?

  • Je persoonsgegevens op elektronische wijze te authenticeren (bv. tax on web).
  • Elektronisch te handtekenen (als meerderjarig persoon). Een elektronische handtekening heeft dezelfde juridische waarde als een handgeschreven handtekening.

Samen met je EVK ontvang je ook een persoonlijke pincode. Deze heb je nodig om de elektronische functies te kunnen gebruiken.

Hoe aanvragen of vernieuwen?

Persoonlijk langsgaan in het administratief centrum. Maak boven- of onderaan de pagina een afspraak. Wanneer je verblijfskaart vernieuwd moet worden of indien je bijna 12 jaar wordt, ontvang je een oproepingsbrief van de gemeente om een (nieuwe) verblijfskaart te komen aanvragen. 

Twee tot drie weken na de aanvraag krijg je thuis je de puk- en pincodes waarmee je de EVK kan gebruiken, opgestuurd. Daarmee kun je de kaart gaan afhalen bij de dienst Bevolking.

Wat meebrengen?

Om aan te vragen

  • Je oproepingsbrief.
  • Tijdens de aanvraagprocedure nemen we kosteloos een recente kleurenpasfoto die voldoet aan de ICAO-normen. Breng je liever zelf een kleurenpasfoto mee? Zorg dan dat die voldoet aan de ICAO-normen en maximaal 6 maanden oud is.
  • Je huidig verblijfsdocument of huidige verblijfstitel. Als je verblijfsdocument of verblijfstitel verloren is of gestolen werd, breng je het vervangingsattest van de politie mee.
  • Je internationaal paspoort of je nationale identiteitskaart.

Om af te halen

  • Je huidig verblijfsdocument of huidige verblijfstitel of het vervangingsattest
  • De puk- en pincodes die je thuis kreeg om je verblijfskaart af te halen.

Kostprijs

  • 30,30 euro voor een elektronisch verblijfsdocument en 32,30 euro voor een duplicaat.
  • 30,80 euro voor een elektronische verblijfstitel en 32,80 euro voor een duplicaat.

Heb je morgen een nieuw verblijfsdocument of verblijfstitel nodig of binnen de 2 dagen, contacteer dan het onthaalteam: 016 61 63 11 of mail naar info@rotselaar.be. Voor spoedprocedures gelden aangepaste tarieven.

Betalen met Bancontact mogelijk.

Maak een afspraak