Nieuwe fietspaden in de Hellichtstraat

In de Hellichtstraat, Vakenstraat, Steenweg op Gelrode en Zallakenstraat worden nieuwe fietspaden aangelegd. De eerste zone in de Hellichtstraat is nu klaar. De vernieuwing kadert in het actieve fietsbeleid van de gemeente Rotselaar.

Aquafin voert rioleringswerken uit langs de Vakenstraat, Steenweg op Gelrode en Zallakenstraat. Tijdens die werken maakt Rotselaar van de gelegenheid gebruik om ook de fietspaden te vernieuwen en snelheidsremmende maatregelen te nemen.

Ook in de Hellichtstraat werd beslist om de fietspaden te vernieuwen, zodat die in de hele zone tussen de Provinciebaan en de rotonde naar Gelrode / Betekom aangepakt wordt, goed voor twaalf kilometer nieuwe fietspaden. De eerste drie kilometer nieuwe fietspaden, in de Hellichtstraat, zijn nu klaar.

Fietsveiligheid en comfort

De realisatie zorgt voor meer fietsveiligheid en comfort voor de fietsers, een absolute prioriteit van het gemeentebestuur van Rotselaar. Zo wil Rotselaar fietsen stimuleren, zowel voor woon-werkverkeer als recreatief fietsgebruik.

De vernieuwing past in het gemeentelijke fietsplan waarbij Rotselaar deze beleidsperiode maar liefst 20 kilometer fietsinfrastructuur vernieuwen. Eerder dit jaar vernieuwde Rotselaar samen met het Vlaamse Agentschap Wegen en Verkeer ook al drie kilometer fietspaden langs de Aarschotsesteenweg.

Rijweg versmald

De rijweg werd versmald om fietspaden van 1,75 meter breed te kunnen aanleggen. Zo is dit niet alleen een nieuwe, maar ook een kwalitatieve fietsinfrastructuur, die ook geschikt is voor bijvoorbeeld fietskarren en bakfietsen.

Waar de woningen te kort langs de rijweg staan, zijn er wegversmallingen aangelegd om ook daar de breedte van de fietspaden te kunnen aanhouden. Zo staat het comfort van de fietser steeds voorop. De versmalling van de rijbaan zorgt er ook voor dat gemotoriseerd verkeer in de Hellichtstraat aan een aangepaste snelheid zal moeten rijden.

Vlaamse subsidies

Door een beroep te doen op het Kopenhagenplan, dat deel uitmaakt van het Vlaamse relanceplan, ontvangt Rotselaar een subsidie van meer dan 300.000 euro. Vlaanderen legt 1 euro bij voor elke 2 euro die lokaal wordt geïnvesteerd in fietsinfrastructuur.

Rotselaar is de eerste gemeente die de Vlaamse subsidie voor fietsinfrastructuur heeft aangevraagd. Zo voeren we een financieel slim beleid. Zelf investeerde de gemeente nog 550.000 euro voor de realisatie van dit project in de Hellichtstraat.