Spitsstrook E314 richting Limburg officieel geopend

Sinds 25 februari is de spitsstrook op de E314 richting Limburg officieel geopend. De extra rijstrook zorgt voor meer capaciteit tijdens de avondspits en moet het spitsverkeer tijdens weekdagen richting Limburg vlotter laten verlopen.

De spitsstrook was al een tijd afgewerkt, maar was nog niet geopend. Achter de schermen werd immers hard gewerkt aan de configuratie van het softwaresysteem dat de spitsstrook zal bedienen. Dat configureren was een essentiële laatste stap om de 50 dynamische borden te kunnen aansturen vanuit de controlekamer van het Verkeerscentrum. Het verkeer richting Limburg wordt nu dynamisch beheerd, dankzij heel wat meetlussen in het wegdek, camera’s en 17 portieken met digitale borden. Dat betekent vlotter verkeer en meer verkeersveiligheid op de snelweg richting Limburg.

Met de investering van 37,3 miljoen euro werd een cruciaal stuk van de E314 klaargestoomd voor de toekomst. Het wegdek kreeg in de twee rijrichtingen een grondige onderhoudsbeurt, er werden portieken met rijstrooksignalisatie geplaatst en vanaf vandaag krijgt de pendelaar een spitsstrook voor een vlottere avondspits richting Limburg.

Wat is een spitsstrook?

Een spitsstrook is een extra rijstrook aan de rechterkant van de snelweg. Op drukke momenten, tijdens de avond- of ochtendspits en bij evenementen, zorgt de spitsstrook voor extra capaciteit zodat het verkeer vlotter kan doorrijden. Als de spitsstrook open is, geldt ze als de meest rechtse rijstrook. De dynamische borden boven de snelweg geven aan wanneer de spitsstrook open is of niet: een groene pijl betekent dat je de spitsstrook mag gebruiken, bij een rood kruis is de spitsstrook gesloten. Dan doet de spitsstrook dienst als pechstrook en is het verboden ze te gebruiken.

Van viaduct Wilsele tot Aarschot

De spitsstrook ligt op de E314 richting Limburg, tussen het viaduct van Wilsele en het op- en afrittencomplex van Aarschot. De extra capaciteit is nodig om al het verkeer op de drukke as Brussel-Leuven te verwerken. In 2010, 2013 en 2014 werd de capaciteit al gevoelig uitgebreid met een spitsstrook tussen Sterrebeek en Bertem en weefstroken tussen Heverlee en Wilsele. Sindsdien verloopt de avondspits op de E40 al vlotter. Maar op de E314 zijn er nog altijd hardnekkige files tussen Herent en Aarschot, vooral tijdens de avondspits. Daarom werd nu de spitsstrook aangelegd.

Smalle middenberm met ingewerkte verlichtingspalen

Om de spitsstrook aan te leggen moest er ruimte gecreëerd worden op de snelweg. In plaats van ruimte in te nemen naast de weg, werd de snelweg zelf herschikt. De middenberm werd vervangen door een volledig nieuw type, waarbij de verlichtingspaal bovenop de betonnen veiligheidsstootband staat. De ruimte die we hier winnen, werd gebruikt om de pechstrook te verbreden tot een volwaardige rijstrook.

29 pechhavens: ‘s avonds herkenbaar aan de groene wegdekreflectoren

Naast de snelweg kwamen in totaal voor beide richtingen 29 nieuwe pechhavens. Wanneer de spitsstrook open is, kunnen auto’s met pech op een veilige manier uitwijken naar deze havens. De pechhavens worden vanaf het begint te schemeren duidelijker opgelicht door de overlangse markering met groene wegdekreflectoren. Voor een efficiënte werking is er elke 10 meter een groene wegdekreflector geplaatst tussen de spitsstrook en de pechhaven.

Gecombineerd met grondig onderhoud over 13 km

De werken aan de spitsstrook gingen in maart 2021 van start. Samen met de werken aan de middenberm, het plaatsen van alle portieken en de aanleg van pechhavens, kreeg ook het volledige stuk tussen Wilsele en Aarschot een grondig onderhoud. Met een nieuw wegdek en extra capaciteit is de E314 nu helemaal klaar voor de toekomst.