Familienaam wijzigen

Burgerlijke Stand

Je kunt om verschillende redenen je familienaam veranderen. Voor het veranderen van een familienaam is een koninklijk besluit nodig. Je mag deze naamswijziging niet verwarren met een naamswijziging als gevolg van de vaststelling van afstamming (erkenning, adoptie).

Waar kun je terecht?

  • Aanvragen voor naamswijzigingen moet je opsturen naar:

Federale Overheidsdienst Justitie
Waterloolaan 115
1000 Brussel
Telefoon: 02 542 67 03 of 02 542 66 75
E-mail: naamsverandering@just.fgov.be

Wat stuur je mee?

  • Een aanvraag tot naamsverandering in de vorm van een gewone brief.
  • Een afschrift van de geboorteakte.
  • Een nationaliteitsbewijs.
  • Een bewijs van inschrijving in de bevolkingsregisters.
  • Een kopie van de documenten die de reden(en) voor de gewenste wijziging bevestigen.
  • Een uittreksel uit het strafregister (model 1).

Hoe verloopt een naamsverandering?

Je aanvraag bevat:

  • De naam die je wenst te dragen.
  • De reden(en) waarom je je naam wil wijzigen.
  • Een bewijs van betaling van het registratierecht van 140 euro. Je kunt het gemakkelijk en snel online betalen via https://www.myminfin.be/ en je ontvangt het betalingsbewijs dan binnen de 24 uur bij ‘Mijn documenten’. Daarnaast kun je voor de betaling ook terecht in het kantoor Rechtszekerheid Leuven 2, Philipssite 3A Bus 3, 3001 Heverlee (alleen na afspraak via 02 572 57 57).

Je dossier wordt voorbereid door de federale overheidsdienst (FOD) Justitie en voorgelegd aan de minister van Justitie, die beslist of hij je naamsverandering al dan niet voordraagt aan de Koning.

Wanneer het koninklijk besluit (KB) gegeven is, wordt dit bekend gemaakt in het Belgisch Staatsblad. De FOD Justitie stuurt het KB binnen de vijftien dagen naar de bevoegde ambtenaar van de burgerlijke stand. Hij of zij beschikt eveneens over vijftien dagen om de naamsverandering over te schrijven in het register.

De naamsverandering heeft gevolg op de datum van overschrijving.

Bij de dienst Leven vraag je daarna een nieuwe identiteitskaart aan en indien van toepassing ook een rijbewijs en internationaal paspoort.