Vernieuwing stationsomgeving Wezemaal

Update: 31 oktober 2024

Actueel

De overweg aan Wezemaal-Station werd niet afgesloten op maandag 21 oktober. De aannemer, die werkt in opdracht van Infrabel en TUC RAIL, levert momenteel een extra inspanning om de toegang tot de perrons en de voetgangersbrug verder te verbeteren. Ook de verlichting van de voetgangersbrug wordt verder verbeterd, op vraag van de gemeente. Van zodra er voldoende garantie is dat de perrons en de voetgangersbrug vlot bereikbaar zijn, wordt de overweg zo snel mogelijk afgesloten. Dat staat momenteel in de loop van november gepland.

De overweg kan vanaf dan niet meer gebruikt worden en wordt afgezet. Voetgangers nemen de voetgangersbrug op het einde van de perrons. De doorsteek over de Langestraat tussen de Winkelveldbaan en Bessenlaan blijft wel open.

De overweg wordt afgesloten, zodat de aannemer kan starten met het uitgraven van de bouwput voor het bouwen van de wegtunnel. Dat gebeurt aan de kant van Heikant in de buurt van de overweg.

De gemeente heeft uitdrukkelijk gevraagd aan Infrabel, TUC RAIL en de aannemer om kwalitatieve verlichting te voorzien en om duidelijke signalisatie te plaatsen over de bereikbaarheid van de perrons. Aan de kant van Heikant is het perron bereikbaar via de Bessenlaan en de trappen naar de perrons. Aan de kant van Wezemaal is dat via de Kruisboogstraat en worden er meer aan het begin van het perron trappen geplaatst. Beneden aan de voetgangersbrug kun je aan beide kanten snel op het perron.

Met de fiets kun je via deze mogelijke routes rijden:

  • Via de trage weg en fietstunnel Pad Onder ‘t Spoor om onder het spoor door te steken van de Langestraat naar de Winkelveldbaan of omgekeerd. De gemeente voorziet er tijdelijke verlichting tussen de Langestraat en de tunnel om de veiligheid te verhogen.
  • Via de tunnel in de Duitsveldbaan, een fietsstraat waar verkeer maximaal 30 km/u mag en gemotoriseerd verkeer fietsers niet mag inhalen.
  • Via de autovrije fietstunnel tussen de Abdijlaan en de Drielindenstraat.

Je kunt je fiets parkeren in de stallingen aan het Kippenwinkeltje, de Kruisboogstraat, de Bessenlaan ter hoogte van de voetgangersbrug en de Winkelveldbaan.

Wat staat er op de planning?

In de uit te graven bouwput wordt de tunnel gebouwd. Daarna brengt de aannemer alles in gereedheid om uiteindelijk de tunnelkoker van de wegtunnel in de Langestraat richting Wezemaal in te schuiven begin 2025. Dat gebeurt in twee treinvrije weekends: 11 en 12 januari en 18 en 19 januari. De opening van de Langestraat is volgens de actuele planning voorzien voor midden 2025. Het volledige vernieuwingsproject wordt volgens de huidige planning eind 2025 afgerond.

De werken voor het vernieuwingsproject zijn steeds onderhevig aan de weersomstandigheden. Slecht weer heeft een invloed op het maken van de bouwput en de bouw van de tunnel. In de komende maanden houdt Infrabel je op de hoogte van de verdere planning.

De vernieuwing van Wezemaal-Station maakt van het station een hedendaags mobiliteitsknooppunt. De Langestraat krijgt een wegtunnel onder de spoorweg en er komt een fietsbrug over de Langestraat. Het station krijgt een grondige vernieuwing met nieuwe perrons, nieuw perronmeubilair, een luifel en overdekte fietsenstallingen met extra camerabewaking.

Wat gebeurde er al?

Het afgelopen jaar vonden er voornamelijk werken plaats ter voorbereiding van de grote bouwkundige werken. Zo zijn de nutsleidingen in de Langestraat en Kruisboogstraat vernieuwd, zijn er woningen afgebroken aan de Langestraat, is er een gasleiding onder het spoor geplaatst en zijn waar nodig keerwanden gezet langs de Kruisboogstraat en Langestraat.

Daarnaast zijn al heel wat rioleringswerken uitgevoerd. Er zijn voorbereidende werken gedaan voor de overkoppeling van de riolering tussen beide delen van de Langestraat. In de Bessenlaan is een nieuw rioleringsstelsel gelegd en zijn de wegeniswerken aangevat. De onderfundering en de boordstenen zijn al geplaatst. Ook in de Kruisboogstraat en Langestraat zijn de rioleringswerken aangevat.

Er was een bemaling voor de pers- en ontvangstput voor een collector van Aquafin, die vervolgens met een persing onder het spoor is gelegd. Aan het spoor werd al één helft van de perrons grotendeels vernieuwd en de voetgangersbrug werd geplaatst na de plaatsing van damwanden en funderingsplaten.

Wat?

De heraanleg van de stationsomgeving zal het aanbod van openbaar vervoer in Rotselaar stimuleren. Deze werken zijn noodzakelijk om de mobiliteitsshift te realiseren. Bovendien verbetert de ondertunneling van de Langestraat en een fietsbrug voor fietssnelweg F25 de doorstroming van het verkeer en de verkeersveiligheid. Het station Wezemaal blijft gedurende de werken functioneel, met uitzondering van de weekends dat er geen treinverkeer is.

Heraanleg fietspaden en rijweg in de Langestraat en Steenweg op Wezemaal

Samen met de vernieuwing komen er nieuwe fietspaden in de Langestraat en de Steenweg op Wezemaal (tot de Sparrenstraat). Op 18 maart 2024 ging het vernieuwingsproject voor de aanleg van de nieuwe fietspaden en rijbaan in de Langestraat van start. Door die werken te combineren met de vernieuwing van de stationsomgeving, is de impact beperkter.

Lees hier alles over de heraanleg fietspaden en rijweg

Tijdslijn

  • Vanaf 16 oktober 2023 waren er voorbereidende werken in de Kruisboogstraat. Nadien waren er verplaatsingswerken door de nutsmaatschappijen.
  • Sinds 8 januari 2024 werd de overweg permanent afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Fietsers en voetgangers kunnen momenteel wel nog over de spooroverweg. Dat blijft zo tot de voetgangersbrug tussen de twee perrons geplaatst wordt in het treinvrije weekend van 13 en 14 juli. Op dat moment wordt de overweg afgesloten voor iedereen tot de opening van de nieuwe tunnel.
  • Op 18 maart 2024 ging het vernieuwingsproject voor de aanleg van de nieuwe fietspaden en rijbaan in de Langestraat van start. Ook in de Steenweg op Wezemaal, tot aan de Sparrenstraat, komen er nadien nieuwe fietspaden en een vernieuwde rijbaan.
  • In de treinvrije weekends van 11 en 12 september en 18 en 19 september worden de damwanden ingetrild en de tunnel ingeschoven onder het spoor.
  • In een laatste fase, vanaf begin tot september 2025, worden de toegangshellingen voor de tunnel gebouwd en de stationsomgeving volledig heraangelegd.
Planning vernieuwing stationsomgeving.

Hoe kun je te voet of fietsen?

Je kunt momenteel nog te voet of met de fiets gebruik blijven maken van de spooroverweg.

Te voet of met de fiets kun je ook:

  • Via de trage weg en fietstunnel Pad Onder ’t Spoor om onder het spoor door te steken van de Langestraat naar de Winkelveldbaan of omgekeerd. De gemeente voorziet er tijdelijke verlichting tussen de Langestraat en de tunnel om de veiligheid te verhogen.
  • Iets verderop de tunnel in de Duitsveldbaan gebruiken, een fietsstraat waar verkeer maximaal 30 km/u mag en gemotoriseerd verkeer fietsers niet mag inhalen.
  • De autovrije fietstunnel tussen de Abdijlaan en de Drielindenstraat gebruiken.

Je kunt je fiets parkeren in de stallingen aan het Kippenwinkeltje, de Kruisboogstraat en de Bessenlaan.

Hoe kun je rijden?

Verkeer kan aan beide kanten van de Langestraat tot aan het spoor rijden. Alleen het spoor oversteken is niet mogelijk. De gemeente Rotselaar vraagt aan de aannemer om de bewoners van de Langestraat, Bessenlaan, Winkelveldbaan en Kruisboogstraat op de hoogte te houden over wanneer hun straat niet toegankelijk zou zijn via de Langestraat en welke alternatieven er zijn.

Verkeer tussen Wezemaal en Rotselaar

Vanuit de Langestraat, Middelberg of Wezemaal-Centrum kun je via de Aarschotsesteenweg, de rotonde en de Stationsstraat richting Rotselaar.

Verkeer tussen Heikant en Rotselaar

Vanaf het station of vanuit Heikant kun je via de Steenweg op Wezemaal en de, dan opnieuw opengestelde, Torenstraat richting Rotselaar.

Hoe rijden de bussen van De Lijn?

De buslijnen 335 en 512 zullen tijdens de uitvoering van de werken een aangepaste route volgen. Plan je reis met de online routeplanner van De Lijn.

Buslijn 335

Buslijn 335 en nachtbus N4 tussen Leuven en Aarschot volgen een omleiding vanaf de Aarschotsesteenweg via de rotonde en de Stationsstraat tot aan het Mena-kruispunt om vervolgens terug te draaien naar de rotonde (via Dijlestraat, Molenstraat, Vijfde Liniestraat en Rodenbachlaan). De haltes Rotselaar ‘School’, ‘De Toren’, ‘Steenweg op Wezemaal’, ‘Schoolstraat’ en ‘Heirbaan’ worden vervangen door ‘Dorp’ (Mena-kruispunt). De haltes Wezemaal ‘Station’, ‘Langestraat’ en ‘Vleugtweg’ worden vervangen door Wezemaal ‘School’ of ‘Sollenveld’ (Aarschotsesteenweg).

De bus 335 (Aarschot-Leuven) rijdt momenteel tijdelijk niet langs Heikant. Na het openstellen van de Langestraat voor doorgaand verkeer, herneemt openbaarvervoersmaatschappij De Lijn opnieuw de oorspronkelijke route langs Heikant. Op uitdrukkelijke vraag van gemeente Rotselaar ging De Lijn wel akkoord om een aangepaste route voor buslijn 335 te voorzien tot Rotselaar-Centrum, voor de inwoners van Rotselaar en Heikant.

Een omleiding langs Heikant is volgens De Lijn momenteel niet mogelijk, omdat de bus twee keer tijd verliest in het drukke verkeer aan de rotonde in Rotselaar. De Lijn moet de rij- en rusttijden van de chauffeurs respecteren en is ook dringend op zoek naar meer chauffeurs. Bovendien zou de reistijd van passagiers zo heel lang worden.

De Lijn voorziet, op vraag van de gemeente Rotselaar, wel twee schoolritten (waar iedereen gebruik van mag maken) van en naar Aarschot. De buslijn 335 vertrekt 's ochtends om 7.30 uur aan halte ‘Rotselaar-Heirbaan’ en rijdt naar ‘Aarschot-Demervallei’ langs de scholen van Aarschot. ’s Avonds vertrekt de rit om 15.44 aan ‘Aarschot-Demervallei’ en rijdt de bus door tot halte ‘Rotselaar-Heirbaan’.

Die aanpassing is mogelijk omdat deze extra schoolbussen (waar iedereen gebruik van mag maken) niet moeten doorrijden naar Leuven. Om die reden kan De Lijn reguliere bussen niet naar Heikant laten doorrijden. En is de schoolrit op woensdagmiddag ook niet mogelijk tot aan de Heirbaan in Rotselaar.

Buslijn 512

Schoolbus 512 (waar iedereen gebruik van mag maken) vertrekt ’s ochtends aan de halte Rotselaar ‘Heirbaan’ en rijdt zo via de Steenweg op Wezemaal en de Torenstraat naar Rotselaar en vervolgens verder naar Haacht Don Bosco en Tildonk Sint-Angela. Schoolbus 513 rijdt samen met de schoolbus 512 vanuit Leuven via de Aarschotsesteenweg en rechtstreeks via de Stationsstraat naar Rotselaar en vervolgens naar Haacht Don Bosco en Tildonk Sint-Angela.

’s Avonds volgt de schoolbus 512 (waar iedereen gebruik van mag maken) dezelfde weg terug en rijdt tot aan de halte Heirbaan en draait terug via de Steenweg op Wezemaal en Gildenstraat om vervolgens terug via de Torenstraat, Stationsstraat en Aarschotsesteenweg naar Leuven te rijden.

Kun je de trein nemen?

De dienstverlening van de NMBS blijft ongewijzigd. Je kunt dus zoals gewoonlijk de trein nemen aan Wezemaal-Station. Enkel tijdens het weekend van 13 en 14 juli 2024 is er geen treinverkeer in Wezemaal. Auto’s kunnen zich parkeren op de parking aan de Winkelveldbaan of op de parking tegenover ’t Kippenwinkeltje, die extra verlicht is. De parking aan de Bessenlaan is niet toegankelijk.

Project

  • Aanleg wegtunnel: een wegtunnel van twee rijvakken voor gemotoriseerd verkeer met aan weerszijden een verhoogd fietspad (1.75m breed). Aan de kant van het station is een voetpad voorzien dat ook dienst zal doen als onderdoorgang om de 2 perrons van het station te verbinden. De wegtunnel zal de doorstroming van het auto- en fietsverkeer verbeteren en de verkeersveiligheid in de stationsomgeving verhogen.
  • Vernieuwing stationsomgeving: in samenwerking met NMBS wordt ook de stationsomgeving en parking vernieuwd. De beide perrons worden heraangelegd en verhoogd om de reizigers toe te laten vlotter in en uit te stappen. Ook de uitrusting op de perrons zal vernieuwd worden en de perrons worden voorzien van een luifel. Er komt een grote parking ter hoogte van de Bessenlaan en er worden aan beide kanten van het spoor nieuwe overdekte fietsenstallingen met camerabewaking geplaatst.
  • Fietsbrug en aansluiting op de fietssnelweg F25: er komt een fietsbrug ter hoogte van de Langestraat die zorgt voor een vlotte en veilige aansluiting van de fietssnelweg met de stationsomgeving van Wezemaal. De nieuwe fietsbrug komt parallel naast de sporen te liggen en overspant de nieuwe spoorwegtunnel van de Langestraat. Aan de kant van Wezemaal wordt er een nieuwe aansluiting met de Kruisboogstraat voorzien. De Kruisboogstraat wordt een fietsstraat en zal deel uitmaken van de fietssnelweg F25 Leuven - Aarschot.
  • Vernieuwing rijbaan en fietspaden: gemeente Rotselaar vernieuwt tegelijkertijd met de werken aan het station ook de fietspaden op de Steenweg op Wezemaal en de Langestraat tussen de Sparrenstraat en de Vleugtweg. De fietspaden worden verbeterd heraangelegd in asfalt, net zoals de rijweg in die zone ook wordt vernieuwd in asfalt. Door de werken te bundelen wordt de hinder zo veel mogelijk beperkt.

Bekijk de vernieuwde omgeving

Meer info

Meer info over dit project op de website van Infrabel: https://infrabel.be/nl/wezemaal-langestraat.